سیاره زحل زیباترین سیاره منظومه شمسی ؛ قمرهای زحل از چه ساخته شده؟

چرخش فلزات در هسته زمین میدان مغناطیسی قدرتمندی را حول این سیاره پدید میآورد. در مقابل شدیدترین وزش بادهای طوفان بر روی زمین با سرعت 110 متر در ثانیه (360 فوت در ثانیه) ظاهر میشوند. بر عم آزمایشهای وسیعی که روی نمونه هایی از خاک مریخ انجام شده، تاکنون امکان وجود حیات در این سیاره اثبات نشده است. در منظومه شمسی زمین (Earth) دارای بهترین بافت حیاتی است؛ در واقع فاصله مناسب زمین با خورشید (چیزی در حدود ۱۵۰ میلیون کلیومتر)، مدار چرخشی مناسب، دمای متعادل و طول مناسب شب و روز دنیایی مناسب را برای حیات پدید آورده است، بطوری که این حیات میلیاردها سال است ادامه دارد.

لیکن زمانی که میخواهد از پشت خورشید عبور کند قرص روشن خود را به ما نشان نمی دهد . منشا این اقمار کاملا روشن نیست .بر اساس یک نظر احتمال دارد که این دو قمر با توجه به اندازه بسیار کوچک و همچنین شکل ناهموار و بیقاعده ، قبلا خرده سیاره هائی بودند که در دام جاذبه مریخ افتاده اند . اما علم احساسی نیست. بر اساس علم نجوم، سیارات نظام شمسی ما که به دور آفتاب یا ستاره مادر میگردند به دو دسته تقسیم شده اند، عطارد، زهره، زمین و مریخ که سیارات سنگی اند، سیارات داخلی نامیده میشوند.

تصور عموم بر این است که داغ ترین سیاره منظومه ما، نزدیکترین آن ها به خورشید است اما واقعیت این نیست. بلکه از بالا یا پایین خورشید می گردد . سعید بلا فاصله به سمت دستگاه های الکترونیکی که مرکز هدایت و کنترل آدمک ها بود حرکت کرد و با ضربه زدن به آنها آدمکها را وادار کرد تا کار او را تکرار کنند ، لحظاتی بعد صدای انفجارهای پی در پی همراه با آتش سوزی همه جا را فرا گرفت ، بیشتر دستگاهها از کار افتاده بودند و یا کنترل آنها از دست موجودات خارج شده بود ، بعد از تخریب سیستم کنترل مرکزی ، هیچکس نمی توانست برای آدمک ها دستور جدیدی صادر کند و آن ها همچنان فقط کارهای سعید را تکرار می کردند .

شمار ماههای این سیارات کم یا هیچ است و هیچ حلقه سیارهای پیرامون آنها وجود ندارد. خروج ویجر 2 از منظومه ی شمسی قمر حلقه دار! پایونیر ۱۱ موفق شد تصاویری از زحل و چندین قمر آن تهیه کند ولیکن کیفیت این تصاویر بسیار پایین بود. جانی رادباوگ یکی از مولفان این تحقیق می گوید: هنگامیکه برای نخستین بار تصاویر فضاپیمایNew Horizone را دیدیم، در همان لحظه متوجه شدیم آنها تپه هستند.

تصاویر نزدیکتری از زحل و حلقههای آن تهیه شد؛ ولیکن مشکلات فنی باعث شد که این فضاپیما نتواند به قدر کافی تصویر از زحل تهیه کند. سرعت دورانی زیاد آن در خط استوا باعث تورم و در قطب ها مسطح شده است. انسان ها قبلا نمی دانستند که اطراف زحل حلقه وجود دارد. زحل دارای دو حلقه ی اصلی است . این ماه نسبت به زحل دارای قفل جزر و مدی است و در متراکمترین بخش حلقه E زحل تقریبا ۳۲.۹ ساعت طول میکشد تا یک مدار را کامل کند. حلقه اصلی که حلقه ای باریک و درخشان است به عرض 6400 کیلومتر (3980 مایل).

در حقیقت این دو عنصر، عناصر اصلی تشکیلدهنده خورشید هستند. تفاوت اصلی بین ستارگان با سیارات در این است که دمای ستارهها در مقایسه با سیارات بسیار زیاد است. در فاصلهای خیلی دورتر حلقه بسیار ضعیف «فیبی» (Phoebe) در مدار قمر فیبی سیاره زحل وجود دارد. از سطح مه آلود تایتان گرفته تا فیبی مملو از گودال، هر یک از قمرهای زحل قطعهای از داستان پیرامون سیستم سیارهای زحل را روایت میکند. زمین و زحل هر دو خورشید را در مدارهای خارج از مرکز قرار می گیرند ، این بدان معناست که فاصله آنها از خورشید با گذشت زمان تغییر می کند ، بنابراین به همین ترتیب فاصله آنها از یکدیگر انجام می شود ، از این رو درخشندگی کیوان را از یک مخالفت با دیگری تغییر می دهد.

مقارنه به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره البروجی دو جرم است؛ زمانی که دو جرم آسمانی مانند دو سیاره، ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان برسند در نجوم از واژه مقارنه استفاده میشود؛ در مواردی که جدایی زاویهای آنها خیلی کم باشد، اصطلاح همنشینی، نزدیکی یا اجتماع مورد استفاده قرار میگیرد. روی سطح مریخ طوفانهای شن عظیمی میزود که وزش برخی از آنها ماهها طول میکشد و تمام سطح سیاره را میپوشاند. هیچ یخ نرمی در این سیاره وجود ندارد و تنها یخ معمولی در آن دیده میشود که یک لایه شبیه به دوده روی آن را میپوشاند.

هیدروژن و هلیوم در نزدیک سطح به شکل گاز در می آیند و با اتمسفر زحل که عمدتا ترکیبی از همین دوعنصر است مخلوط می شوند.یک لایه فشرده از ابر، کل سطح زحل را پوشانده است. بادهای جو بالایی زحل در مناطق استوایی، تا سرعت ٥٠٠ متر بر ثانیه نیز حرکت می کنند( برای مقایسه، بادهای طوفانی شدید زمین در لایه های بالایی جو ١١٠ متر بر ثانیه است). همچنین زهره ۸/۸۷ متر بر مجذور ثانیه نیروی گرانشی دارد، این مقدار در کره زمین ۹/۸۱ متر بر مجذور ثانیه است.

دانشمندان قمر تایتان را بندر ممکن برای زندگی میدانند اما زندگی در این قمر مانند زندگی در زمین نیست. اما هیچ کدام به اندازه حلقههای زرق و برق دار زحل تماشایی نیست! چرخش هایپریون با دوره مداری آن منطبق نیست و در الگویی نامنظم به دور زحل میچرخد؛ بهطوریکه محور چرخش آن بهطور پیشبینینشدنی نوسان میکند. زحل دورترین سیاره ای بود که ستاره شناسان باستان موفق به کشف آن شده بودند.اندازه ی زحل در مقایسه با زمیناین سیاره به مناسبت خدای کشاورزی رومیان، ساترن نام گرفت.زحل در مداری بیضی شکل به دور خورشید در حرکت است. مریخ نیز سیارهای درونی و سنگی و چهارمین سیاره دور از خورشید است.

در سیارهای مانند عطارد، که با سرعت کمتری میچرخد (6/58 روز در هر چرخش)، شب بسیار طولانیتر است. به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، محققان مرکز پیشرانه جت ناسا و دانشگاه نیو مکزیکو سیارهای فراخورشیدی به نام “TOI-۱۲۳۱ b” کشف کردهاند که به دور یک ستاره کوتوله M یا ستاره کوتوله قرمز میچرخد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود کاوشگر رباتیک دراگن فلای ناسا در سال ۲۰۲۶ پرتاب خواهد شد و تا سال ۲۰۳۴ به تایتان خواهد رسید. سیاره زحل زمانی شکل گرفت که بقیه منظومه شمسی حدود 4٫5 میلیارد سال پیش شکل گرفته بود و نیروی جاذبه یا گرانش این سیاره گاز و گرد و غبار را به داخل خود هدایت کرد تا به این غول گازی تبدیل شود.

تخمینهای نظری مقادیر حدود 74% هیدروژن ، 24% هلیوم ، %2 عناصر سنگین تر را پیشنهاد میکند. زحل نیز مانند مشتری، یکی از غولهای گازی سیستم خورشیدی است که گاز آن عمدتا ترکیبی از هیدروژن، هلیوم و متان میباشد. سعید یکی از آن وسایل پرنده که معمولا فضایی ها برای سفرها طولانی مدت و جستجو در کهکشان مورد استفاده قرار می دادند را انتخاب کرد، شناسایی محل شارژ منبع تغذیه سفینه و تجهیزات الکترونیکی دستگاه ها هم با موفقیت انجام شد ، با ذخیره سازی تعدادی قرص غذا و جمع آوری تجهیزات و امکانات مورد نیاز، وسایل سفر بتدریج و با آرامش کامل مهیاء و کار شناسایی هم بعد از مدتی تکمیل شد ، بـه نظر می رسید همه چیز آماده سفر است .

عطارد تنها طی ۸۸ روز زمینی مدار سالانه خود را تکمیل می کند. مرحله بعدی تکمیل دانش ما از زحل در حالی که کاسینی و هویگنس به تحقیقات خود ادامه می دهند، ادامه دارد. این قمر کوچک بین فاصله “اِنک” در حلقه A سیاره زحل به دور مدار می چرخد و از این فاصله، در برابر پر شدن ِ مواد یخی موجود در حلقه، مراقبت میکند. سیاره کیوان یکی از چهار سیاره ای است که حلقه هایی در اطرافش دارد و سیارات گازی دیگر هم همینطورند.

با وجود این تفاوتها باز هم پلوتو یکی از سیاههای منظومه ما به شمار میرفت. زمان مورد نیاز برای یک دور چرخش زحل به دور محور خود، برابر با 10 ساعت و 34 دقیقه است. این قمر هر ۱۵ روز و ۲۲ ساعت زمینی یکبار به دور زحل میچرخد و فقط یک طرف صورت آن به طور دائمی به سمت زحل است. در ابتدا ویژگیهای سیاره زحل را بررسی کردیم و سپس در مورد پروژههای کشف و بررسی که از طرف محققین و ستارهشناسان بر روی این سیاره انجام میشود بحث کردیم. از جتهای آبی که از «انسلادوس» (Enceladus)، ششمین ماه بزرگ سیاره زحل، اسپری میشود تا دریاچههای متان بر روی «تایتان» (Titan) بزرگترین ماه سیاره زحل مه آلود، همه و همه سیستم زحل را منبع غنی کشف و اکتشافات علمی ساخته و هنوز هم رمز و رازهای بسیاری را در خود جای داده است.

هر ۲۸ تا ۳۰ سال یکبار طوفان بزرگی روی زحل شکل میگیرد. اما هر سال بهرامی تقریباً دو برابر سال زمینی یعنی 678 روز به درازا می کشد. به همین دلیل یک تکه از این سیاره نسبت به تکه ای برابر از زمین بسیار سبکتر است و در روی آب شناور می ماند. به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، علی آزادگان اظهار کرد: سیاره زحل صبح امروز در ساعت ۰۷:۲۵ به کمترین فاصله زاویه ای از ماه قرار گرفتند و این فاصله برابر با ۰.۷ درجه کمانی بوده است. وقتی وویجر ۲ وارد مغناطیس کره شد، فشار باد خورشیدی زیاد بود و مغناطیس تنها ۱۹ شعاع سیاره زحل را گسترش می داد، یا ۱.۱ میلیون کیلومتر (۷۱۲، ۰۰۰ مایل)، هرچند طی چند ساعت بزرگ شد و حدوداً در حدود سه باقی ماند.

در جو زهره ، به قدری دیاکسید کربن وجود دارد که فشار ناشی از آن ، حدود یکصد برابر فشار جو زمین است. ضخامت حلقههای زحل فقط حدود ۲۰ متر است. حلقههای زحل بیشتر از تکههای یخ و مقدار کمی غبار کربن ساخته شدهاند. حلقههای زحل، عمدتاً از تکههای یخ و مقدار کمی غبار کربن تشکیل شده است. همچنین حلقههای D ،E ،F و G ضعیفتر بوده و اخیراً کشف شدهاند. در مارس ۲۰۰۹، ماهواره اگئون در حلقه G زحل کشف شد.