سیاره زحل ازنگاه فضاپیمای کاسینی – پارس دانش

منظومه گلیس ۵۸۱ توسط رصدخانه جنوبی اروپایی (European Southern Observatory) در لا سیلا واقع در کویر آتاکاما شناسایی شد. دانشمندان این کشف را با کمک تلسکوپ ۶/۳ متری “اسو” (رصدخانه جنوبی اروپایی) انجام داده اند. اکنون با داده های جدیدی که از کاوشگرهای فضایی بدست آمده است، تعداد زیادی از دانشمندان بر این باورند که زندگی در مریخ کاملاً محتمل است. این ماموریت در تاریخ 30 آپریل سال 2015، هنگامی که فضاپیمای مسنجر سوخت خود را تمام کرده بود با سقوط بر روی زمین پایین یافت. هویگنس در ۱۴ ژانویه ۲۰۰۵ روی سطح تایتان فرود آمد و مجموعهای از دادهها را به زمین ارسال کرد.

این سیاره هم مانند مشتری یک غول گازی با شعاع ۹ برابر زمین است این در حالی است که چگالی آن یک هشتم زمین است. چون چگالی آن به آب نزدیک تر است، به نظر می آید که GJ 1214b از زمین آب بیشتر و خشکی کمتری داشته باشد. مارینر 10 میدان مغناطیسی ضعیفی حدود 1 درصد میدان مغناطیسی زمین را در اطراف این سیاره کشف کرد. از جهاتی هم شبیه زمین است و یک شبانه روز آن حدود۲۴ ساعت و۴۳ دقیقه طول می کشد.اگر هرشب در یک ساعت خاص مریخ را رصد کنید حدود ۳۳ شب وقت لازم است تا بتوانید کل سیاره را رصد کنید.

حدود یک ماه بعد در ۵ مه، آلن شپارد با مرکوری-رادستون ۳ از پروژهٔ مرکوری به فضا پرتاب شد و تبدیل به نخستین فضانورد آمریکایی شد. به دلیل ساختار داخلی گانیمد، فشار کف اقیانوس به قدری بالا است که هر آبی که به آن برسد به یخ تبدیل میشود. یک نظریه رایج بیان میکند که یک مه رمب وجود خواهد داشت که در آن نیروهای گرانشی در جهان به نهایت خود خواهند رسید و باعث میشوند کل جهان از گسترش بازایستد و به درون خود جمع شوند که در آخر قبل از ناپدید شدن در نیستی به یک نقطه واحد بینهایت کوچک تبدیل میشود.

برای مقایسه باید بدانید هزار و سیصد کره زمین درون سیاره مشتری جای میگیرند. میدانیم که ستاره پروکسیما قنطورس میزبان یک سیاره به نام “پروکسیما b” است که اندازهای تقریبا مشابه زمین دارد و هر ۱۱ روز یکبار ستاره خود را دور میزند. ناسا در نشستی خبری در ۶ مهر ۱۳۹۴ (۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵) وجود اب در مریخ را تأیید و اعلام کرد که در ماههای گرم آب جاری در این سیاره وجود دارد. با توجه به این موضوع GJ 1214b زمانی آب و هوایی مانند زمین داشته است اما این که این آب و هوا چه قدر طول کشیده است، مشخص نیست.

از این تعداد ۲۱۶ تا به زمین شباهت داشتهاند. آ.نقشه.امواج رادیویی گسیل شده از زمین،به سهولت از ابرهای زهره می گذرند و به وسیله ی سطح جامد سیاره منعکس می شوند و به زمین باز می گردند.امواجی که از بلندی ها منعکس می شوند زودتر از آنچه از پستی ها باز می تابتد و به زمین می رسد و به این ترتیب میتوان نقشه ی توپوگرافی سطح سیاره را رسم کرد.نقشه ی کامل نشان داد که زهره نیز مانند عطارد سطح نسبتا پست و بلندی دارد.این سیاره دارای چندین کوه بسیار مرتفع و نیز تعداد زیادی فرورفتگی در نقاط مختلف سطح است.

اگر چه این کشف، یکی از اکتشافات بسیار مهم و بارز در زمینه سیارات فراخورشیدی بوده که دانشمندان را به وجد آورده است، بااینحال جستجو برای سیاره ای هم اندازه با زمین که شرایط زندگی در آن کاملاً منطبق با زمین و قابل حیات باشد ادامه دارد. اتمسفر مریخ سرخ رنگ است و از زمین در آسمان شب نیز سرخی آن دیده میشود. مِرّیخ یا بَهرام چهارمین سیاره در منظومهٔ خورشیدی است که در یک مدار طولانیتر و با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشید میچرخد.

نام فارسی این سیاره بهرام و نام عربی-یونانی آن مِرّیخ است. به دلیل نزدیکی به ستاره اش دمای سطح آن تقریبا ۲۳۰ درجه ی سانتی گراد است که برای زندگی موجودات زنده مناسب نیست. در گلیبین ، دمای جو 1.2 درجه سانتی گراد / کیلومتر افزایش می یابد ، بنابراین ساختار مشتری نیست: در زیر توپ HMAR ، یک توپ آب HMAR با هیدروسولفات آمونیوم وجود دارد. کتابهایی پیدا می شود. در سال 2016 و بیستمین سالگرد پیدا شدن این سنگ اعلام شد بحث در مورد این شهاب سنگ مریخی همچنان ادامه دارد.

سیاره ی مذکور که کپلر-۴۵۲بی (Kepler-452b) نام گرفته، توسط جان جنکینس از اداره ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده به عنوان پسر عموی بزرگتر و مسن تر زمین خوانده می شود و ذکر می گردد در طول سالیان متمادی اولین سیاره ایست که می توان آن را “قابل سکونت” برای انسان خواند، زیرا توانایی نگهداری آب بر روی سطح خودش را دارد. سیاره اورانوس مثل بیشتر قمرهای منظومه شمسی، روی یک پهلوی خود یعنی مایل میچرخد در حالی که دیگر سیارات این منظومه اینطور نیستند. با این حال با توجه به اینکه این ستاره مرکزی کوچکتر و سردتر – و در نتیجه کم فروغ تر – از خورشید است، سیاره مورد نظر در “ناحیه قابل سکونت” اطراف آن، یعنی ناحیه ای که آب می تواند در آن به صورت مایع باشد قرار دارد.

این در حالی است که بیشتر رگه های تیره رنگ در قسمت میانی سیاره مریخ قرار گرفته اند و این یعنی هیچ یخی نمی تواند در آن قسمت ها در روزگاران گذشته آب شده باشد. اما همه این ها یک نظریه بیش نیست و هیچ کس دقیق نمیداند قیامت دنیا چگونه است. به نظر می رسید آوا پیش بینی کرده بود که همه فرزندانش می توانند با یکدیگر ارتباط پیدا کنند.

شاید تلسکوپ فضایی جیمز وب که در سال ۲۰۱۸ توسط ناسا به فضا پرتاب می شود، اطلاعات دقیق تری درباره ی این سیاره در اختیار ما بگذارد. نظریه دیگر که با نام مه گسست شناخته میشود، بیان میکند که جهان تا نقطهای گسترش پیدا خواهد کرد که جاذبه به تمامی معنی خود را از دست میدهد و کیهان به معنای دقیق کلمه از هم فرومیپاشد و حتی ذرات موجود در اتم نهایتاً به صورت شناور از یکدیگر دور خواهند شد.