سیارهای که از آسمانش یاقوت میبارد!

این سنگهای کوچک سیارات خرد یا سیارکها نامیده شدهاند. روشنایی الهه آب “آناهیتا” و یا همان سیاره ناهید، تا حدی بدلیل مجاورت با زمین و همچنین ابرهای غلیظ اطراف آن است. این سیاره دارای سه حلقه باریک در اطراف استوای خود است. فضاپیمای گالیله شواهدی از تزریق ذرات غباری که بر اثر برخورد های میکروشهابسنگی ( با قطری در حدود 5/0 تا 200 میکرون ) بین چهار قمر داخلی به وجود آمده اند به داخل حلقه ها یافته است . امالیتا به شکل سیب زمینی میباشد با قطری برابر با ۲۶۲ کیلومتر.

علاوه بر این ماموریت ونوس اکسپرس شواهدی را برای اتصال مجدد مغناطیسی – فرآیند مربوط به شفقهای قطبی روی زمین – در دنباله مغناطیسی زهره کشف کرده است. آن چه که گفته شد به یک داستانی علمی تخیلی می ماند اما چنین آشوب جوی ای واقعاً بر روی سیاره مشتری وجود دارد. عتیقی یادآور شد: این در شرایطی است که ماه با قطر کمتر از ٣٥٠٠ کیلومتر، همسایه زمین و برجیس (مشتری) که ١٢ برابر زمین قطر دارد، صدها میلیون کیلومتر دورتر از ما قرار دارد، اما از دید ناظر زمینی وقتی در یک راستا باشند، در نزدیکی یکدیگر دیده میشوند.

عتیقی با اشاره به اینکه سیاره بهرام بعد از سیاره ناهید، دومین جرم نزدیک زمین و اغلب به حداکثر قدر خود یعنی۲.۹- نمیرسد، توضیح داد: بهرام وقتیکه درخشان میشود، منظره بسیار تماشایی دارد. سیاره مشتری چهارمین جسم درخشان در آسمان پس از “خورشید”، “ماه” و “ناهید” است. عدهی سیارکهای شناخته شده بالغ بر دهها هزار میشود که بسیاری از آنها شکلهای نامتعارفی دارند که ممکن است اجزا و قطعات سیارهای باشند که بر اثر نیروی جاذبهی سیارهی مشتری از هم پاشیده شده باشد. سپس اتمهای کربن به هم پیوسته و الماس را می سازد که این الماسها باید تحت تاثیر نیروی جاذبه سیاره به صورت بارانی از کریستال فرود آید.

از تاثیر ماه بر خون و قلب انسان گرفته تا نیروی مغناطیسی بین سیارات که موجب ایجاد نظمی شگفت انگیز در منظومه شمسی شده و مدام در حال کاهش و افزایش است و همین موضوع باعث تاثیرپذیری متقابل سیارات و بالطبع موجودات میشود. این خوب است که فکر کنیم درمورد بدنمان و اینکه چگونه کار می کند.بدنمان میلیون ها کار را در هر زمانی انجام می دهد.یکی از مهمترین بخش های بدنمان خون است.قلب پمپاژ میکند این مایع قرمز رنگ را در سرتاسر بدن.این مارا سلامت و زنده نگه میدارد.بیش از نصف خون پلاسما است.پلاسما هست یک مایع شفاف و زرد که حمل می کند سلول های سفید و قرمز را.وجود دارد میلیون ها سلول قرمز خونی در یک قطره ی کوچک از خون.آنها حمل می کنند اکسیژن را در سرتاسر بدن و جمع آوری می کنند کربن دی اکسید را از قسمت های بدن.وجود دارد هزاران سلول سفید در یک قطره از خون.انها بزرگتر از سلول های قرمز هستند که محافظت می کنند از بدن در برابر میکروب ها .این مایع شگفت انگیز یک هدیه ی بزرگ از خداوند است.ما می توانیم تشکر کنیم از خداوند با سالم نگه داشتن بدنمان.یک روش برای این کار خوردن غذاهای سالم و انجام دادن ورزش های روزانه است.راه دیگری برای آن اهدا کردن خون به کسانی است که به آن نیاز دارند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری گفت: سیاره ناهید نزدیکترین سیاره به زمین و یک قدم به خورشید نسبت به سیاره ما نزدیکتر است و درخشانترین سیاره نیز هست و میتواند تا قدر ۴.۷- بدرخشد؛ این سیاره بحدی روشن است که در نور روز نیز دیده میشود، البته اگر بدانید کجای آسمان را نگاه کنید؟ عتیقی گفت: جای تعجب نیست خورشید بسیار درخشان و با شدت۲۶.۷- میدرخشد؛ از نظر تکنیکی، هرگز بدون فیلترهای ویژه محافظت از چشم، نمیتوان به خورشید نگاه کرد. شاید همین رویدادهای آسمانی بتواند گاهی اوقات نگاه و توجه ما انسان ها را از زمین و اتفاقات خوب و بد آن دور کرده و با توجه به آسمان پرستاره بتوانیم آرامش و انرژی لازم را برای ادامه حیات دریافت کنیم.

از طرفی در فصول سرد سال ، زاویه تابش خورشید نسبت به زمین بسیار مایل می شود و لذا در چنین مواقعی زمین بیشتر از میزان حرارتی که از سوی خورشید دریافت می کند گرما از دست می دهد ،در نتیجه در دوره های سرد سال پدیده وارونگی هوا شدیدتر و رایج تر است. آنچه از آن باقی مانده سیارکها هستند، که به صورت کمربندی بین مریخ و مشتری به گردش پرداختهاند. بر این اساس آیا محتوای واقعی آنچه علم می­نامیم، فراتر از حاصل تجربه و مشاهده افراد نیست؟ باشد، پا فراتر از دایره اطرافیانتان بگذارید.

بعضی از سیارکها مثل هکتور،نستور و پاتروکلوس فراتر از مدار مشتری است. مشتری که با نامهای “هرمز” و “برجیس” شناخته میشود پنجمین سیاره پس از تیر، ناهید، زمین و بهرام و بزرگترین سیاره در سامانه خورشیدی است. جرم مشتری ۲.۵ بار از مجموع جرم دیگر سیارههای سامانه خورشیدی بیشتر است. او با بیان اینکه ماه، دومین جرم پر نور سامانه خورشیدی است، توضیح داد: میزان روشنایی ماه بسته به فاز آن متفاوت است؛ در فاز “ماه کامل” کره ماه در درخشانترین شرایط، با شدت روشنایی و یا قدر ۱۲.۷- به اوج درخشش میرسد.

اگر آسمان ابری است و یا اگر زمین به طور قابل توجهی از برف پوشیده شده است، ممکن است رصد آسمان را سخت کند. این زمان پدیدهای شبیه کسوف (گرفت) برای آن ستاره دور دست اتفاق میافتد که به آن اختفای سیارکی میگوییم. هر دادهای که از رصد یک اختفا به دست آورید بسیار باارزش است حتی اگر داده شما ندیدن اختفا باشد. بعضی از این اجرام قطری به بزرگی ۸۰۰ کیلومتر دارند و برخی دیگر کم تر از ۵/۱ کیلومتر هستند.

پالاس در سال ۱۸۰۲ با قطری معادل ۶۰۸ کیلومتر و وستا در سال ۱۸۰۷ با قطری برابر ۵۳۸ کیلومتر کشف شدند. یکی از نکات مثبت گیم پلی بازی در این روزها که بازی های کوآپ داستانی کم تعداد هستند، وجود قابلیت بازی دو نفره در بازی است که مخصوصا با توجه به سبک بازی و نیاز به گشت و گذار و اکتشاف، تجربه دو نره و کواپ بازی جذاب تر هم می شود و می توانید ساعات خوبی را داشته باشید. حدود هر ۱۵ سال نیز “مقابله مطلوب” بهرام رخ میدهد که شرایط بهتری دارد و سال ۲۰۱۸ به این وضعیت رسید و بسیار درخشان بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ادامه داد: مقابلههای این سیاره هنگامی رخ میدهد که زمین بین بهرام و خورشید قرار دارد و تقریباً هر ۲سال یکبار این اتفاق میافتد. مسعود عتیقی دبیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفتوگو با ایسنا، در این باره گفت: پدیده همنشینی ماه و سیاره مشتری در ساعت ۱۵ و ۸ دقیقه روز جمعه ٢٦ مرداد رخ میدهد. عتیقی در ادامه توضیح داد: برجیس جرم بعدی پر نور منظومه خورشیدی است، ولی از آنجا که این سیاره گازی که در ایران باستان هرمز، اورمزد و زاوش (مشتری-Jupiter) نیز نامیده میشده، بزرگترین سیاره منظومه ماست، برخی به اشتباه معتقدند که درخشانترین سیاره باشد، اما اینطور نیست.