زندگینامه و موفقیتهای کوهنورد اتریشی اولی اشتک – مجله بریم کوه

در همان سالی که امیر به قتل رسید و خاندان باوندیان از میان رفت (۷۵۰ ه)، حیدر آملی تصمیم میگیرد تا به زندگی موفق و این جهانی خود پایان داده و به سوی خدا برود. کتاب ”قتدغو بلیک“ هم، که در همان دوره نوشته شده، ”تجیکها“ را غیرعرب و پارس میداند (رادلاف، فرهنگ، ۳، ۱۰۹۶). استرابو در سدۀ یکم پیشازمیلاد در کتابش، «جغرافیا»، مینویسد: «نام ”آریانا“ به سرزمینهای دیگر هم اطلاق میشود؛ به بخشهایی از پارس و ماد و همینطور به سرزمینهای باختریان و سغدیان در شمال. این واژه بهمعنایِ ”مسلمان، مرد دستاندرکار گسترش فرهنگ اسلامی“ وارد زبان ترکها هم شد و چون بیشتر مسلمانانی که ترکها میشناختند ایرانی بودند، واژه ”تایجیک“ در زبان ترکها بهمعنایِ ”ایرانی“ به کار میرفت.

با این که غیرمسلمان ها نمی تونند وارد این مسجد شوند اما می تواند از فضای سبز زیبایی که در اطراف مسجد هست لذت ببرند. طول این دره در حدود 300 متر است و ارتفاع دیواره های آن به 5 متر می رسد. شگفتانگیز است که در مراسم رونمایی کتاب ابراهیم عثماناف، هم جناب عثماناف و هم آقای عبدالنبی ستارزاده از اعتبار فرمودههای مرتبط استاد بارتلد دم میزدند، اما ظاهراً به مغز کلام او در رسالۀ «تاجیکان» توجه کافی نداشتهاند وگرنه با تکیه بر این تفسیر منطقی و تاریخی میتوانستند کاربرد واژۀ «تاجیک» را در تاریخ و ادبیات پارسی معنا کنند.

در غرچگان از بر بوم بُست. «تاجیک» همهجا بهمعنایِ ایرانی آمده، اما تنها در مواردی به کار رفتهاست که دربرابرِ آن «ترک» قرار میگیرد. یعنی زبان پارسی عنصری تعیینکننده برای تاجیکان نیست، بلکه یک زبان ایرانی همراه با تبار ایرانی است که آنها را تاجیک (ایرانی) میکند. من ساعتی ترکی شوم، یک لحظه تاجیکی شوم. به نظر من کوه قاف اشاره به مکانی دست­نیافتنی دارد که بشر هرگز نمی­تواند به آن برسد.» این جمله­ها را «حسین عزیزی» که خودش را کاسب معرفی می­کند، می­گوید و می­افزاید: «گاهی وقتی می­خواهند با تمسخر تنبلی یک نفر را به رویش بیاورند، می­گویند: مگر قرار است به کوه قاف بروی؟

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمدرضا مبلغی در سخنانی با اشاره به دیدار با معاون درمان وزارت بهداشت و پیگیری برای پروژههای درمانی شهرستان کوهدشت و رومشکان، اظهار داشت: در این دیدار مقرر شد که در رومشکان یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی احداث شود. زیرا آنها تقریباً به یک زبان تکلم میکنند و گویشهای آنها تفاوت اندکی دارد». وقتیکه میدانیم تبار و نژاد یک کس ایرانیست و زبانش هم ایرانیست، چگونه میتوانیم هویت ملی او را غیرایرانی بدانیم؟ نجوید کس آن پادشاهی بنیز.

همین است از این پادشاهی نشان. بنا بر یافته های باستان شناسی این نگاره های زیبا حداقل چیزی در حدود 5 تا 6 هزار سال قدمت دارند. چندین نکنند بر ممالیک. آسمان بر چهره ترکان یغمایی کشد. بگو تا کنیم آن ز ترکان تهی. • در 8 کیلومتری خجند که کمال الدین مسعود خجندی شاعر بزرگ پارسی گوی منسوب به آن است اخیرا رصد خانه ای قدیمی متعلق به قرون 1 تا 3 هجری کشف شده است.

وی در رصدی که در سال ۲۱۵ هجری قمری، گروهی از اخترشناسان به دستور مامون انجام دادند شرکت داشت و بزرگ منجمان بحساب میآمد. در قدیم ایالت معروف و بزرگی بوده در خراسان، بر سر راه خراسان به ماوراءالنهر. همچنین در میان دو روستای رقیم(رجیب) و ابوعلند و در ۷ کیلومتری اَمّان پایتخت اردن غاری وجود دارد که بر فراز آن مسجدی ساخته شده و برخی از باستانشناسان معتقدند غار اصحاب کهف است. همچنین همسایگی ایرانیان آسیایمیانه با قومهای ترکتبار این نام را سرانجام نهادینه و رسمی کرد. محصولاتی که این روستا دارا میباشد کیوی، پرتقال، برنج و همچنین انواع سبزیجات است.این روستا در دهستان گلیجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۰ نفر بودهاست.

در سال ۲۰۱۸، وزارت گردشگری نپال اعلام کرد که ۳۴۷ مجوز صعود انفرادی برای کوهنوردان خارجی صادر شده است و از این میان ۲۶۱ نفر به همراه ۳۰۲ شرپا به قله صعود کرده اند. چند نفر در K2 فوت کردند؟ از وجود مبارک امام صادق (سلام الله عليه) سؤال کردند که چرا کعبه را کعبه ميگويند؟ را با آهنگها و آوازهای محرّک و حماسی می خواندند و مشرکان را بر حملات شدید و پایداری در مقابل مسلمانان تشویق می کردند. براساس اين روایت، يکی از حواريون حضرت عيسی عليه السلام بر اثر سجده نکردن به بتِ سر درِ شهر از ورود به شهر ممنوع شده بود و به ناچار در گرمابهای در بيرون شهر به کار و تبلیغ دین خدا پرداخت و از اين راه برخی جوانان شهر به او گرويدند.

در برخی منابع بیان میشود که کردها و لرها از نظر اسمی با یکدیگر متفاوت هستند با این حال به احتمال هر دوی آنها از مادها بودهاند. چون بنابهبرداشتِ مردمان آن دوران، هر ایرانیای که به اسلام میگروید، عرب میشد (تاریخ طبری، ۲، ۱۵۰۸، ۱۳). گفتم «پندار»، چون سخنی گزاف و بیپایه است. چون این حرکت سازماندهی شده نبود، من مخالفت کردم، در آن زمان و شرایط، حزب خلق، شاخه ی نظامی اش توسط امین (دومین رییس جمهور دوران کمونستی) اداره می شد و در نیروهای مسلح قدرت داشتند.

آنها از من پرسیدند تو اسپانسر داری؟ نمیدانم که رسول پرویزی کوه و برف و بورانش را خیلی آب و تاب داده بود یا من توی ذهنم برای شرطبندی جاهل ابعاد حماسی تراشیده بودم؟ به هر حال تصورم از بابا کوهی جایی بود بالای قله یک کوه خیلی بلند و صعب العبور! و توی این مدت که داماد شیراز شدهام و گذرم زیاد به این شهر میافتد، همیشه فکر میکردم باید برای رسیدن به باباکوهی، یکی از کوههای طرف جادهی یاسوج را بگیرم و چند ساعتی بالا بروم. همایدون در بلخ تا اندر آب.

ازبلهیکا (بلخ) آغازوتا کوبها (کابل) گسترش داشت ؛ و سپس ازآنجا تا سرزمین بهارت (هند) مروج گشت، واما درین میان ارابه یا گادی زرینیکه چهاراسپ آنرا به پیش میبرد ، زیبا ترین پدیده هنری ایست که محتوی بسیارمشابه به سروده شهزاده خانم گهوچه را به گونه تجسمی بازتاب میدهد. از این نمونهها فراوان است و همهجا ما آن تقابل میان ترک و تاجیک را میبینیم. این تعبیر استاد بارتلد، فارغ از بلایای عقیدتی و سیاسیای که هفت سال بعد (۱۹۱۷) دامنگیر علم سرزمینش شد، پاسخگوی همه پرسشهای ما دربارۀ واژۀ «تاجیک» است.

عضو هیات گزینش استاد دانشگاه آزاد اسلامی. ترک و تاجیک و بنده و آزاد. حکایتی است که معلوم ترک و تاجیک است. مهمترین آن در جنوب شرقی، در ناحیهای است که بنیقریظه وبنی نضیر سکونت داشتند. رشته کوه البرز در امتداد خط ساحلی دریاچه مازندران قرار دارد و به سه قسمت شرقی، مرکزی و غربی تقسیم میشود و بصورت سدی فلات ایران را از دریاچه مازندران جدا میکند. در مناطق شرقی ایران، کوه های شرق ایران قرار دارند که از استان خراسان تا سیستان و بلوچستان کشیده شدهاند.

دیدگاهتان را بنویسید