درباره سیاره ها

از آن زمان تاکنون محققان به دنبال کشف سیارات جدید و پیدا کردن حیات بیگانه در فضا هستند و تاکنون حدود ۴۱۰۰ سیاره فراخورشیدی فقط در کهکشان راه شیری، کشف شده است. با وجود اندازه کوچکش، بلندترین قلهٔ سامانهٔ خورشیدی یعنی کوه المیوس و بزرگترین دره سامانهٔ خورشیدی در این سیاره پیدا شدهاست. عکسهائی که به وسیله دوربین های مار ينراز سطح مریخ گرفته شده از وجود مناظر جالبی نظیر دره ها، تنگه های عمیق و کلاهک های قطبی – حفره های شبیه حفره های سطح ماه و کوههای آتشفشانی بزرگ بر روی پوسته آن می باشند.

از بین نه منظومه شمسی به جزء زمین، وجود ماه هایی برای شش سیاره دیگر(مریخ، زحل،اورانوس و نپتون و پلوتو) مسلم شده است. مثلاً پادشاه سرزمین اسکاندیناوی در طول یک بازی میتواند یک انسان خوب و شجاع باشد و در بازی دیگر امکان دارد یک فرد شرابخوار و بیمسئولیت که به هیچ وجه به فکر منافع کشور خود نیست. حرکت انتقالی مریخ به دور خورشید 687 روز است با سرعتی معادل 15 مایل در ثانیه به دور خورشید در حرکت است چون جرم مریخ و چگالی آن از زمین کمتر است نیروی گرانش آن از زمین ضعیف تر است و از این رو در صورت فرود انسان بر سطح آن 62درصد وزن خود را از دست می دهد.

جرم مشتری تقریبا 317 برابر جرم زمین است و نیروی گرانش آن 64/2 برابر جاذبه زمین می باشد. جرم کم زحل موجب شده که نیروی گرانش آن در حدود 13/0 جاذبه زمین باشد. جرم ماه 18/1 جرم زمین است ولی نیرویی گرانش آن 6/1 نیروی گرانش زمین می باشد. این نیروی گرانش شدید باعث شده است که ماه های متعددی در اطراف این سیاره گرد آیند. به گفته این دو دانشمند، مدلهای متعددی که بسیار به منظومه شمسی واقعی نزدیک هستند، حداقل یک سیاره اضافی را در موقعیتی گیج کننده نشان میدهند. اورانوس و نپتون هر دو بقدری بزرگ هستند که کره ی زمین در برابر آنها مانند یک تخم مرغ دربرابر توپ بسکتبال است: تصاویر 3 و 4 به ترتیب حجم اورانوس و نپتون را نسبت به زمین نشان می دهند.

قوانین، مفاهیم را به هم مرتبط می­سازند و همبستگی آنها را نشان می­دهند. در سطح ماه دشتهای وسیعی وجود دارد که به نام ماریا خوانده می شود. مبتکران این نظریه، براون و باتیگین، به کار خود ادامه میدهند تا سرنخهای بیشتری در مورد اینکه آیا واقعا سیاره دیگری در آنجا وجود دارد یا خیر، بدست آورند. ماه پلوتون کارن نام دارد که قطر آن حدود 40 درصد قطر پلوتون برآورد شده که این نسبت بین سیاره و قمر آن در منظومه شمسی منحصر به فرد است. نکته مهم دیگر این است که قیمت نسخههای الکترونیک حدود هفتاد درصد از نسخههای چاپی ارزانتر است، همچنین بعد از دانلود کتاب الکترونیک کتابخانهای بزرگ همیشه همراه شماست و نیازی به جا به جایی چندین کتاب کاغذی را ندارید.

در ایران این سیاره از گذشتههای دور «بهرام» نام داشته است، همانگونه که در شاهنامهِ فردوسی میخوانیم «به نامِ خداوندِ کیوان و بهرام و هور، که هست آفرینندهِ پیل و مور»، «خداوندِ بهرام و کیوان و ماه، خداوندِ نیک و بد و فر و جاه» و بسیاری سرودههای دیگر. رئیس سازمان فضایی ناسا ضمن گرامیداشت اولین سالگرد عبور فضاپیمای نیوهورایزنز از فراز پلوتون از آغاز پروژه مطالعاتی برای ارسال کاوشگر به این سیاره خبر داد. در ادامه گالری تصاویر منظومه شمسی توجه شما را به عکسی از ویدیوی تایم لپس یکساله خورشید که در ناسا تهیه شده، جلب میکنیم. توجه! انیمیشن فقط در مرورگرهایی کار می کند که از استاندارد وب کیت (Google Chrome، Opera یا Safari) پشتیبانی می کنند.

زمین در مقایسه با سیارات داخلی چگالی بیشتری دارد جرم زمین21 10×6 تن می باشد به دلیل همین جرم زیاد است که زمین می تواند قمر بزرگی را بر روی مداری به دور خود اسیر کند. بازی بزرگی که توانست استانداردهای بسیاری را وارد سبک استراتژی همزمان کند و تاثیر زیادی بر بازیهای بعد از خود داشته باشد. این بازی در سبک اول شخص بوده و ایتان باید تلاش کند با دشمنان زیادی مبارزه کند. در این میان فعلاً مشتری مقام اول را با بیشترین تعداد قمر دارد. با اینکه شهرها تنها حدود 3% از سطح زمین را اشغال کردهاند، اما بیش از نیمی از جمعیت جهان و بیشترین مصرف منابع را به خود اختصاص دادهاند(Dhanju,2008:10).

داخلی ترین لبه آنها در حدود 7000 مایل از سطح سیاره فاصله دارد. این سیاره 8 قمر دارد که بزرگترین آنها تریتون نام دارد و چگالی آن 5 برآورد شده و جرم آن 8/1 برابر جرم زمین می باشد- خارجی ترین و دومین قمر نپتون نرئید است: این قمر برای اینکه یک بار به دور سیاره مادر گردش کند یک سال زمان لازم دارد. نهمین سیاره خورشید که به علت دوری اطلاعات مفصلی درباره آن حاصل نشده جرم پلوتون 8/0 جرم زمین برآورد شده و حرکت انتقالی آن به دور خورشید 248سال زمینی طول می کشد.

ماه نزدیکترین جرم آسمانی به زمین می باشد که در فاصله 238857مایلی (380000) کیلومتری آن گردش می کند و بعلت بازتاب نور خورشید در آسمان قابل رویت است . در باور ایرانیان و فرهنگ اسلامی آسمان آبی جایگاه خدایان و فرشتگان است. این سیاره به قدری کند در آسمان حرکت میکند که حدود ۴۴ روز طول میکشد تا به اندازه قرص ماه کامل جابهجا شود. چگالی تیتان حدود 3/2 تخمین زده شده است براثر تجزیه و تحلیل نور بازتاب شده از تیتان گازهای اتمسفر این قمر را مشتمل بر متان – نیتروژن و آمورنیاک دانسته اند.

قمر تیتان در بین اقمار زحل بزرگترین و مهمترین آنها می باشد. برخی از دانشمندان معتقدند که اقمار کوچک مشتری، سیارک هایی هستند که به وسیله جاذبه قدرتمند مشتری اسیر شده اند. ارتفاع آن از سطح دریا 945 متر و آب و هوای شهر کاشان گرم و خشـک و به عبارتی دیگر دو فصلی (زمستانی و تابستانی) است. از بررسی سنگهای ماه نتیجه گیری شده است که عناصر کلسیم، منیزیم ، آهن، تیتانیم و کروم نسبت به سنگهای زمینی در آنها بیشتر است و از طرف دیگر وجود آهن خالص در این سنگها موید آن است که در ماه خبری آب و اکسیژن نیست.

تنها ماه، در منظومه شمسی است که وجود اتمسفر در اطراف آن تائید شده است. هیپوکامپ تنها 7,450،12,000 مایل (260 کیلومتر) داخلی از بزرگترین و بیرونی ترین این شش مورد دیگر ، پروتئوس با عرض 420 مایل (XNUMX کیلومتر) برخوردار است. خاستگاه این اقمار به کجا می رسد و چرا برخی از سیارات دارای چندین ماه و برخی دیگر فاقد ماه هستند؟ ازن O3 یکی دیگر از عناصر جو است که مقدار آن در حوالی سطح زمین کم و در ارتفاعات فوقانی جو (23 کیلومتری سطح زمین ) به غلظت قابل توجهی میرسد. از نظر فیزیکی نپتون به اورانوس خیلی شباهت دارد چگالی آن 8/1 برآورد شده و جاذبه سطحی آن 2/1 برابر جاذبه زمین است.

ولی در یک نمای معمولی از اورانوس این طوفانها قابل دیدن نیستند، ولی نپتون مانند مشتری دارای یک گردباد عظیم الجثه است که در تصویر 5 دیده می شود. این دو سیاره در واقع دو توپ گازی هستند که مانند مشتری دارای طوفانها و گردبادهای عظیم می باشند. فوبوس از هر قمر شناخته شده در منظومه شمسی به سیاره مادرس نزدیکتر است، فوبوس کره کوچکی است که قطره ی بین 10 تا 12 مایل دارد.