تحقیق در مورد سیاره مشتری

مدیر انجمن نجوم آماتوری گفت: سیاره حلقه بر گردن کیوان یکی از غولهای گازی است که همراه با برجیس، اورانوس و نپتون، در رده سیارات بیرونی قرار دارند و دارای جو و همچنین اقمار بسیاری است، کیوان از درون تلسکوپ خیره کننده است و همچنین بدون کمک ابزار رصدی یک صید آسان در میان اجرام آسمان به شمار میآید؛ تنها با چشم، حلقههای آن را نمیبینید اما رنگ طلایی و نور ثابت کیوان را مشاهده خواهید کرد. دو سیاره دورتر از همه غولهای یخی نامیده شدند که شامل اورانوس و نپتون میشوند.

بارزترین وجه شباهت میان اورانوس و نپتون در رنگ سبز – آبی هر دو سیاره به چشم میخورد که ناشی از جذب طیف گاز متان از نور خورشید است. سياره اورانوس (خدای آسمان اوّل و فرمانروای جهان) اولين سياره کشف شده با ابزار رصدی است که درسال 1781 ميلادی توسط ستاره شناس آماتور انگليسی ويليام هرشل (William Herschel) و با تلسکوپی که خود ساخته بود کشف گرديد. اورانوس ۲۷ قمر دارد و دارای ۵ قمر بزرگ که شامل تیتانیا، اوبرون، آمبریل، آریل و میراندا میشود.

زمانی برجیس بیشترین تعداد اقمار منظومه مان را به خود اختصاص داده بود، هر چند که امروزه سیاره حلقه بر گردن کیوان با ۸۲ قمر، بیشترین ماه را در اطراف خود دارد و سیاره عظیم برجیس، ۷۹ قمر دارد. گرمای این سیاره به قدری زیاد است که میتواند سرب را ذوب کند؛ به همین دلیل، آن را داغ ترین سیاره در منظومه شمسی مینامند. زمین حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ سال پیش به وجود آمده و آن را سیاره اقیانوسی مینامند. در دنیای سپیایی (Sepia – سبک طراحی که در آن از رنگ قهوهای روشن استفاده میشود) بازی موجودات عجیب و منحصربهفردی وجود دارد که نامهای عجیب و غریبتری دارند: Werepig، Bearger، Deerclopse و بسیاری هیولاهای دیگر که در سرتاسر دنیای Don’t Starve به دنبال بازماندههای بیچاره و تنهایی مثل شما هستند.

بعلاوه برجیس بسیار باشکوه در سراسر آسمان جابجا میشود و همچون تیر و ناهید به طلوع یا غروب خورشید گره خورده نیست. فاصله بیشتر برجیس از ما باعث میشود که ناهید و بهرام (همسایگان ما) درخشش بیشتری داشته باشند؛ هرچند که برجیس تقریبا همیشه از سیاره سرخ بهرام روشنتر است (به استثنای قرار داشتن بهرام در مقابله). زهره پس از ماه دومین شیء آسمانی درخشان در شب محسوب میشود. راه شیری بعد از کهکشان آندرومدا که نزدیکترین کهکشان به کهکشان ما محسوب می شود بزرگترین کهکشان در گروه محلی است. ۱. برجیس (مشتری): بزرگترین سیاره در منظومه خورشید، مشتری نام دارد.

مشتری که با نامهای “هرمز” و “برجیس” شناخته میشود پنجمین سیاره پس از تیر، ناهید، زمین و بهرام و بزرگترین سیاره در سامانه خورشیدی است. عدهی سیارکهای شناخته شده بالغ بر دهها هزار میشود که بسیاری از آنها شکلهای نامتعارفی دارند که ممکن است اجزا و قطعات سیارهای باشند که بر اثر نیروی جاذبهی سیارهی مشتری از هم پاشیده شده باشد. منظومه شمسی دارای ۲۰۰ میلیارد سیاره است که قسمتی از آنها ستارههای دنبالهدار، سیارههای کوتوله و غبارهای بین سیارهای هستند.

یک واقعیت جالب این است که اورانوس، مانند بسیاری از سیارات منظومه شمسی، منظومه حلقه ای خاص خود را دارد. این سیاره که GJ 1214b نام دارد، اولین بار در سال ۲۰۰۹ توسط ستاره شناسان کشف شد اما مشاهده های تازه ای که توسط تلسکوپ فضایی هابل انجام شده اند، نشان می دهند که این سیاره، داغ و پر از بخار آب است. چرا که اگر کشف شود که طلا وجود دارد، مفهوم جدیدی خلق نمیشود.

سرس، نخستین سیارکی بود که در سال ۱۸۰۱ با قطری در حدود ۱۰۰۳ کیلومتر کشف شد. از بیشتر ستارههای آسمان روشنتر و از نظر روشنائی با درخشانترین ستارهها هم تراز است. من هم ستارهها را براى این صاحب شدهام که پیش از من هیچ کس به فکر نیفتاده بود آنها را مالک بشود. این سیارهها سریعتر از همتایان خود در مدل تجمع هسته تشکیل شدهاند و زمان شکلگیری آنها حتی به چندهزار سال هم میرسد. در حقیقت اطلاع ما از نحوه شکلگیری این سیاره و یا عملکرد آن بسیار ناچیز است.

Europa، یکی دیگر از چهار ماه بزرگ گالیلهای اطراف سیاره برجیس است زیرا ممکن است اقیانوس و احتمالاً حیات (حتی در مراحل اولیه) زیر سطح یخ زده آن وجود داشته باشد. اگرچه میشد کاسینی را در مداری باثبات برای همیشه در اطراف زحل «پارک» کرد و به کنکاش در آن قلمرو ادامه داد، تصمیم به انهدام فضاپیما پیامد ناگزیر یکی از هیجانانگیرترین کشفیات کاسینی در تمام طول مأموریتش بود: اینکه قمر «انسلادوس» با میزبانی از یک اقیانوس زیرسطحی از آب شور و مکانیسم گرمایشی بسیار شبیه به دودکشهای واقع در اعماق اقیانوسهای زمین، میتواند از محتملترین نقاط منظومه ما برای میزبانی از حیات میکروسکوپی باشد.

علت آن این است که زمین تنها سیاره منظومه شمسی است که در سطح آن آب به صورت مایع وجود دارد. سیاره کیوان آخرین جرمی است که ایرانیان باستان با چشم غیرمسلح آنرا مشاهده و به عنوان سیارات خانواده خورشید آن را میشناختند؛ غالباً زمانی که در اعماق شب در آسمان قرار دارد، روشنایی آن با تاریکی شبانگاهی در تضاد و به خوبی دیده میشود. مرکز زمین( به عمق تقریبی 6400 کیلومتر)که در حدود 4000 درجه سانتیگراد حرارت دارد، به عنوان یک منبع حرارتی عمل نموده و موجب تشکیل و پیدایش مواد مذاب با درجه حرارت 650 تا 1200 درجه سانتیگراد در اعماق 80 تا 100 کیلومتری از سطح زمین می گردد.

یک طوفان طولانی مدت در زهره ، که برای اولین بار در سال 2006 مشاهده شد ، به نظر می رسد در جریان مداومی قرار دارد، و عناصر دائما از هم جدا می شوند و اصلاح می شوند. هوای گرم فشار کمتری دارد؛ زیرا منبسط می شود و مولکول های آن از هم فاصله می گیرند. این جهان از مجموعه اجرام سماوی تشکیل شده است که شمال ستاره ها ، سیارات ، سیارک ها و ذرات متعدد دیگری می شود که اصطلاحاً به آن کهکشان می گوییم. این حلقهها بسیار کم نورتر از حلقههای کیوان هستند و به نظر میرسد حلقههای آن بیشتر از ذرات ریز غبار ساخته شده باشند.