اصطلاحات انگلیسی با رنگ آبی (blue) + نام طیف های مختلف رنگ آبی در انگلیسی

زمان این تحول و دگرگونی، در سرنوشت جنگ، به قدری کوتاه بوده که مسلمانان مشغول جمعآوری غنائم بودهاند و هنوز اشیائی در دستشان بوده و تنها چند دقیقه بعد اوضاع عوض شده است. دماى چشمه هاى آب گرم و بخار متصاعد شده از آنها را به آسانى مى توان اندازه گیرى کرد، اما این کار تنها یک بررسى غیرمستقیم از آنچه که در درون زمین مى گذرد مى باشد. معمول ترین راه حج برای افغا نا ن از طریق سند است که مسافران از انجا به عزم بصره یا مسقط به کشتی می نشینند وبقیه راه را تا مکه از راه زمینی طی می کنند.

بااین همه ، باری در نزدیکی پشاور یکی از خانان هشت نغر دربرابرلشکر ملایان به مقاومت پرداخت واین هنگامی بودکه ملایان برای تمیل معاملهء پرسودی نزد اورفته بودند. همهء هدایا برای اشخا ص مقد س وحتی مستمری ملایان وخیرات سائلان نیز از همین محل پرداخت میشود. به زادگاه خویش برگشت و به تدریس و قضا و ارشاد پرداخت مردی وارسته و پارسا بود. کسی رانمی شناسم که به خاطر چنین کاری خلاف میل خویش بکنند، ولی بهانهء خوبی است که می گویند( اگرقسم نمی خوردم چنین کاری نمی کردم).

دین مقدس اسلام برهر مسلمان مقرر داشته است که بخشی از درامد خویش را درراه خدا وند(ج) صرف کند. عزم این سفر مقدس انان را از دستبرد اقوام چپا ولگرهم درامان می دارد. ملایان هرجا که چنگ وعود ببینند می شکنند، ( رباب تنبور) اما نقاره ، نی وسرنا رامجازو انها را سازهای مردانه ورزمی می دانند ودیگر سازها را زنانه ومخالف شاءن مسلمان راستین می شمردند. فرمانداران ودیگر افسران کشوری را زیر نظارت بگیرند وحتی با مداخلات شا ن را به مخاطره افکنند. تندیسهای دوگانه آن هیچکس دیگر نیستند جز آدم و حوا، کوه بابا را هم ازآنجهت بابا گفتهاند که آدم ابوالبشر، پس از هبوط، برای یافتن حوا از فراز آن دنیا را مینگریسته است.

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: فرزاد منتی)کوه بیستون، كوهی بلند از جنس سنگ آهک در شهرستان هرسین در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه است که علاوه بر کتیبه داریوش بزرگ، ۲۸ اثر تاریخی این کوه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدهاند.کوه بیستون در زمان پارینهسنگی محل اسکان انسانهای شکارگر بود که برای استقرار فصلی خود از غارهای دامنه جنوبی استفاده میکردند. دشتها: که عموماً در شمال و شرق هستند.از جمله: 1- دشت برنگ 2-د پشت رود 3- گرمسیر 4- ریگستان 5- سیاه سنگ 6- دشت مرغو (مارگو) 7- دشت خلش 8- دشت همدم آب 9- هجده نهر 10- دشت نمدی.

نخستین کسی که موفق به خواندن کتیبه بیستون شد، هِنری رالینسون انگلیسی(Rawlinson) بود او در دهه ۱۸۳۰ میلادی و اوایل دهه ۱۸۴۰ به عنوان افسر ارتش هندِ انگلستان، مأمور خدمت در غرب ایران بودو موفق به رمزگشایی از خطوط کتیبه گردید و نخستین ترجمه آن را به دست بعد از رالینسون، افراد دیگری راه او را پی گرفتند و ترجمههای کاملتر و دقیقتری از کتیبه بیستون را بدست اوردند.سخن زیبا از داریوش شاه در مورد این کتیبه تاریخی: “اگر این نبشته یا این پیکرها را ببینی و تباهشان نسازی و تا هنگامی که ترا توانایی است نگاهشان داری، اهورا مزدا ترا دوست باد و دودمان بسیار و زندگیت دراز باد و آنچه کنی آن را به تو اهورامزدا خوب کناد”.بررسیهای باستان شناسان و پژوهشهای تاریخی نشان میدهد که کتیبه بیستون در یک مرحله ایجاد نشده .کوه به علت شرایط جغرافیایی، همیشه از آغاز زندگی بشر تا به امروز مورد توجه بوده و آثاری از هر دوره ای از تاریخ را در خود جای داده است.

در عصر مفرغ و در اوایل قرن آهن (7-12 ق.م.) این اقامتگاه دائمی مردمان این سامان بوده است. در طول این جنگ حدود ۶۶ هزار خانه مسکونی و ۷۰۰٪ تمام آبادیها و مواشی درهٔ پنجشیر نابود گردید. اتش زدن وغارت خانه ومال رئیس مخالفان وتحمیل جریمه بر مخالفان اواز جمله این شرایط است. درشهر پشاور شاه تا حدود زیادی جلوانا ن رامی گیرند وانان را مجبور می سازد که هرگاه ستمی برانان شده باشد به دادگاه ها شکایت برند، یا اینکه منتظر می نیشینند تا سر فرصت بر دشمنان فتوای کفریا بدعت صادر کنند واحساسات تعصب امیز مردم را بر ضد انان برانگیزد یا انان را به پنجهء قانون بسپارند.

دچنین مواقعی ملایان دیگرهمکاران راگرد می اورند، مراسم تدفین را به تعقیب می اندازد، بر مخالفان فتوای تکفیر صادر نموده رسماء انان را طرد ولعن می کنند. این روستا در دهستان بلده قرار دارد و بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده است. آن سنگ جمادی که وحی بر روی آن نازل شود(کوه طور)،مقدّس و قابل سوگند است، چگونه انسانی که قلبش مرکز وحی است،با گذشت زمان قداستش تمام می شود و چگونه وهّابیون کج فکر می گویند:پیامبر صلی الله علیه و آله که از دنیا رفت با سایر موجودات تفاوتی ندارد!

معادن این سنگ در نورستان و کنر وجود دارد. 5-لاکوليت: مجموعه وسيعي از سنگ هاي آذرين در بين لايه هاي رسوبي را لاکوليت گويند که به صورت عدسي شکل مي باشد. شمارشان با توجه به جمیعت اطراف شهرها بسیاراست وازانان به صورت گروهی بانام ( علما) یاد میشود. حاضرین در طول قراءت سرها را پایین ودستها رابالا نگه می دارند وچون قراءت تمام شد، دستها را بر صورت می کشند. این امتیازات همراه بااحترامی که درمیان مردم نادان وخرافه پسند به انان می شود ملایان راقادر ساخته است تا بر افراد وحتی گورهها نفوذ نا محدودی داشته باشند. از شعرا و نويسندگان دوره غوریان و مصنف کتاب چهارمقاله است که در تمام دانشگاه های ما از کتاب های مورد توجه است.

از آثار النقوری میتوان به چند رساله و کتاب پزشکی اشاره کرد. نوشته شده وتاکنون از اعتبار ویژه برخورداراست.یکی از منابع مهم دیگر در باره بدخشان جلد اول اثری بنام « روایات تاریخ سیاسی افغانستان» است که زیر عنوان « ولایت بدخشان وشمال شرق افغانستان » درآنجا تشریح یافته است.این کتاب در سال ۱۹۷۳ ع.توسط یک پژوهشگر امریکایی در شهر گراتس کشور اتریش به نشر رسیده ویک نشریه شش جلدی مبسوطی است که در باره شاخص های تاریخ اقتصادی ،سیاسی ،جغرافیایی واتنیکی بدخشان تماس گرفته وشکل تصیح شده نشریه استخباراتی رسمی انگلیس درسال ۱۹۱۴ ع. ملایان موارد بسیارمهم سرپیچی از دین واخلاق را زیر سانسور می گیرند ود ربسیاری موارد قدرتی نداشتند.

ادامه مسیر هم از سپاهان شهر رفتیم و از زیر سیم خاردارها رفتیم تو پادگان. به هرحال این مردم هم در مقایسه با همتا یا ن هندیشان با وقارترند وکسی که نشهء بنگ باشد، برخلاف شهر برهمنان – پونه – کمتر درمیان افغانان ظاهرمی شود. را می توان دنباله ی قاره پهناور آسیا یا بخشی از اوراسیا دانست. مردم، کوه ریگ روان را اسرارآمیز و شگفتانگیز میدانند و این مکان، سالانه میزبان صدها تماشاگر از سراسر افغانستان است. این همان تجلّی قدرت خدا بر کوه بود، چرا که قوم موسی ـ علیهالسلام ـ از موسی ـ علیهالسلام ـ خواسته بودند از خدا بخواهد که خود را نشان دهد، با اینکه خداوند دیدنی نیست، تجلّی خدا بر کوه طور و هلاکت هفتادنفر از قوم موسی ـ علیهالسلام ـ و مدهوش شدن خود موسی ـ علیهالسلام ـ، همه مجازات آنها بود که چرا چنین تقاضایی کردهاند و هم نشان دادن قدرت الهی بود، تا آنجا با دیدن جلوههای قدرت الهی، با چشم باطن خدا را بنگرند.

از زمانیکه ادموند هیلاری و تنزینگ نورگای برای اولینبار در سال ۱۹۵۳ قلهی اورست را فتح کردند، ماجراجویان سراسر دنیا سعی کردهاند که همین تجربه را تکرار کنند. همین است که عربها خوش نداشتند شمار حاجیان افغان بسیار باشد واز هر فرصتی برای ازار شان استفاده می کردند، خصوصاء که به دلیل فارسی زبان بودن، انان را شیعه می گفتند. درمکه ئی معظمه بنیاد خیریه زندگی حاجیان را تامین میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید