آشنایی با مجموعه بیستون از اثار با ارزش تاریخی ایران (عکس)

۳۳. ↑ مسعودی، مروج (بیروت)، ج ۱، ص ۴۴. ۱۶. ↑ مسعودی، مروج (بیروت)، ج ۱، ص ۴۳ـ۴۴. ۱۹. ↑ عبداللّه بن عبدالعزیز بکری، کتابالمسالک و الممالک، ج ۲، ص ۶۳. ۳۴. ↑ محمد بن عبداللّه حمیری، الروض المعطار فی خبرالاقطار، ج۱، ص۱۵۰، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۸۴. ۲۹. ↑ عبداللّه بن لطفاللّه حافظابرو، جغرافیای حافظ ابرو، ج ۱، ص ۱۸۸، ج ۱، چاپ صادق سجادی، تهران ۱۳۷۵ ش. ۳۱. ↑ مجملالتواریخ و القصص، چاپ محمدتقی بهار، ج۱، ص ۱۸۶، تهران: کلاله خاور، ۱۳۱۸ ش. ۴۱. ↑ یحیی بن زیاد فراء، معانی القرآن، ج ۲، ص ۱۶، ج ۲، چاپ محمدعلی نجار، مصر ۱۹۵۵، چاپ افست تهران: ناصر خسرو.

علی بن محمد شابشتی، الدیارات، چاپ کورکیس عواد، بیروت ۱۴۰۶/۱۹۸۶. او را جزو مشایخ بزرگ دانسته اند نسب او با منطقه لار طبرستان در دره لارجان یا لاریجان آمل می رسد و شیخ حکیم از تاریخ طبرستان نقل می کنند هزاران نفر برای کسب علم به پیش محمد بن علی اللارزی الطبری می آمدند. جبهه جنوبی کوه، ایمنترین و آسانترین مسیر صعود به قله است که بهترین راهها و مواصلات ارتباطی و امنیتی را داراست. آقای محمدباقر نجفی نوشتهاند که حرکت رسول خدا ـ ص ـ از ثنیة الوداع آغاز شده است.

حرکت صفحات تکتونیک باعث ایجاد آتشفشانها در امتداد مرز بین این صفحات می شود که فوران کرده و کوهها را ایجاد میکنند. این عقب نشینى قریش باعث شد جمعى از تازه مسلمانان، به خیال اینکه دشمن شکست خورده است، براى جمع آورى غنایم، یک مرتبه پستهاى خود را ترک کنند. ساعت ۲۱ به هتل رسیدیم، شام خوردیم و ساعت ۲۲ با خستگی به خواب رفتیم. دقیقا ساعت 18 به ترمینال شهر ماکو رسیدیم و خیلی سریع کوله پشتیها را داخل صندوق اتوبوس گذاشتیم. وى با بافتن بوریا و زنبیل از برگ خرما روزگار مىگذرانید و از این روى به خوّاص (خوص: برگ خرما» شهرت یافت.

آثار اورارتو بیشتر در ناحیۀ بین ارمنستان و ارزروم و دریاچۀ وان و ارومیه یافت می شود. معمار اورارتویی بیشتر میل داشت در دیوارها بر ردیف های یک در میان ـ مانند سبک قدیم کلیسا های ایتالیا ـ سنگ های سفید و سیاه به کار ببرد و کف اطاق ها و تالارها را با نوعی از موزأیک ساخته شده از قطعات مدور انواع سنگ های رنگین، فرش نماید. همۀ کتیبه های اورارتو غیر از سالنامۀ آرگیشتی اول و چندتایی دیگر دربارۀ تاریخ بنا و حفر قنات ها و چیز هایی دیگر از این قبیل امور عمرانی است و این امر دلالت بر آن دارد که آن قوم به آبادانی و آسایش زندگی اهمیت فراوان می داده اند.

باری، در همان هنگام که مادها و پارس ها در کنار قوم اورارتو در تحت نفوذ و تعلیم آنها می زیستند و رموز و اسرار تمدن ایشان را در خاطر خود رسم و مجسم کردند، در مهاجرت های چادرنشینانۀ خویش به سوی مناطق جنوبی برده و آن تخم تمدن را در مزرع مدنیت خود کاشتند تا پس از چندی برِ نیکو داد و آثاری عظیم و شگرف همچون پاسارگاد و تخت جمشید از آن به وجود آمد که صد ره از پدر نخستین استوارتر و کامل تر بود. کوهها و ارتفاعات این منطقه طولانی با پشت سر گذاشتن نواحی مرتفع شهرهای شازند، خوانساز ، اقلید ، و کوههای دره بید در شمال شرق فریدون شهر ، از طریق ارتفاعات موسوم به شکفت،خطابان و خواجوی به سیرجان در استان کرمان می رسد .

در قسمت شمالی مقبرة الشهدا در حاره یا محله احد، چند مسجد هست; یکی که تقریباً در شمال شرقی با زاویه بسیار کم قرار دارد و حدوداً پانصد قدمـی مقبرة الشهدا میشود مسجد السطحـی است. در قرون وسطی و در اوایل قرن ۲۰ نیز طلا در منطقه مقر، نقره و زمرد در ولایت پنجشیر، معادن متعدد آهن و سایر فلزات در نقاط مختلف و همچنین زغال سنگ در شمال و بخش مرکزی، نفت وگاز در مناطق شمال افغانستان، هلمند قندهار و خوست کشف شدهاست. در این صورت منطقه مورد استفاده سپاه خالد در تیررس و دید مسلمانان بوده در حالی که اگر قرار بود آنها احد را دور بزنند از اصل در تیررس و دید سربازان مستقر در رمات قرار نمیگرفتند.

هوای منطقه آرارات در فصل بهار و زمستان سرد و در تابستان گرم و خشک است. کوه آرارات به دلیل شکوه و عظمتش همواره مورد توجه شاعران و حماسه سرایان به زبانهای فارسی، کردی، ترکی و ارمنی بوده است. از آن میان، میتوان به این عناوین اشاره کرد:معرفت نفس،نهج الولایه،رساله انسان در عرف عرفان،ریاضیایت و هیات،رساله نور علی نور ،ذکر و ذاکر و مذکور،دیوان اشعار،گشتی در حرکت،انه الحق،نهج الولایه،انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه الهی نامه متن الهی نامه :وحدت از دیدگاه عارف و حکیم و … علی جواد، ممالک عثمانیه نک تاریخ و جغرافیا لغاتی، استانبول ۱۳۱۳ـ ۱۳۱۷. ۲۷. ↑ اسماعیل بن علی ابوالفداء، کتاب تقویمالبلدان، ج۱، ص ۶۹، چاپ رنو و دسلان، پاریس ۱۸۴۰.

۲۲. ↑ محمد بن محمود طوسی، عجایبالمخلوقات، ج۱، ص ۱۶۸، چاپ منوچهر ستوده، تهران ۱۳۴۵ ش. ۵۷. ↑ طبری، جامع طبری ذیل هود: ۴۴. طبری، جامع طبری ذیل هود: ۴۴. ۴۳. ↑ ابنجوزی، زادالمسیر فی علم التفسیر، ذیل هود: ۴۴، چاپ محمد بن عبدالرحمان عبداللّه، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷. ابنابیالدنیا، کتاب التواضع و الخمول، ج۱، ص ۱۵۴، چاپ محمدعبدالقادر احمد عطا، بیروت ۱۴۰۹/ ۱۹۸۹. ۹. ↑ احمد بن داوود دینوری، الاخبار الطوال، ج۱، ص ۱، چاپ عبدالمنعم عامر، قاهره ۱۹۶۰، چاپ افست قم ۱۳۶۸ ش.

فریدالدین عطار نیشابوری، منطقالطّیر، ج۱، ص۱۶۷، چاپ محمّدرضا شفیعیکدکنی، تهران ۱۳۸۵ش. ۶. ↑ یعقوبی، تاریخ، ج۱، ص ۱۴ـ ۱۵. ۵. ↑ مقدسی، حدودالعالم، ج۱، ص۱۳۶. ۷. ↑ طبری، تفسیر طبری، سلسله ۱، ص ۱۹۷ـ ۱۹۸،. ۵۶. ↑ طبری، تاریخ طبری (بیروت)، ج ۱، ص ۱۸۹. ۵۳. ↑ کلینی، اصول الکافی، ج ۲، ص ۱۲۴. ۱. ↑ هود/سوره۱۱، آیه۴۴. ۵. ↑ اهل الکهف، ص ۵۷. 7ـ من در یک روز چهل وپنج (یا چهل وچهار) شهر را تصرف کردم. کوه فوجی که اغلب دارای برف است به عنوان نماد و نشان ژاپن شناخته میشود، و در یک روز صاف می توان آنرا از فاصله یک صد کیلومتری مشاهده کرد.

به نظر من کوه قاف اشاره به مکانی دست­نیافتنی دارد که بشر هرگز نمی­تواند به آن برسد.» این جمله­ها را «حسین عزیزی» که خودش را کاسب معرفی می­کند، می­گوید و می­افزاید: «گاهی وقتی می­خواهند با تمسخر تنبلی یک نفر را به رویش بیاورند، می­گویند: مگر قرار است به کوه قاف بروی؟ در مسجدسلیمانِ خوزستان، بقایای تپه ای مصنوعی که به کوه تکیه داده، نمایان است. جایگاه خدا) و در زمانهای بعدی به گونههای «بِهیسـتان/ بیسْـتون/ باغستان/ بُـستان» تغییر حرف و آوا داده است.

دیدگاهتان را بنویسید