آرشیو کامل مجله زبان انگلیسی سیاره تنها Lonely Planet

4. دو فضاپیمای گالیله و الیس : گالیله مدارگردی بود که سال ها به مطالعه مشتری پرداخت و الیس نیز همانطور که پیشتر گفته شد در مأموریت خود به سوی خورشید برای استفاده از نیروی جاذبه مشتری جهت شتاب گرفته در فوریه 1992 م. در رصدخانه ها ستاره شناسان با ابزارهای مختلف ستاره ها و سیّاره ها را مطالعه می کنند. اتم ها به هم می پیوندند و مولکول ها تشکیل می دهند. جالب اینجاست که روی زهره باران و برف هم میبارد، هرچند باران و برف آن با زمین فرق دارد. یعنی باران به شکل آهن مایع داغ روی زمین میریزد.

WASP-۱۲۱b آنقدر به ستاره خود نزدیک است که دمای آن به ۲۵۴۰ درجه سانتیگراد میرسد؛ بنابراین هیچ چیز به حالت مایع یا جامد در آن وجود ندارد و همه چیز به گاز تبدیل میشود. دمای سطح این سیاره ۲۲۰- درجه سانتیگراد است. شهریار کوچولو براى آن که یادش بماند تکرار کرد: -به قدر عمرى است که به پاش صرف کردهام. شهریار کوچولو که باز گرفته بود کنار من نشسته بود با لطف بم گفت: -هِى! شروع داستان از کجا بود؟

خب داستان این سوال از آنجا شروع شد که یکی از مخاطبین از من پرسید اگر سوار یک موشک می شدم و می توانستم به تمام منظومه شمسی سفر کنم و سیاره ها را اندازه بگیرم می دیدم که اکثرشان گرد هستند. بیشک زهره به لطف ابرهای پر از گوگرد دی اکسیدش، مرگبارترین سیاره منظومه شمسی است. اولین چیزی که به ذهنمان می رسد این است که ماده می تواند به هر صورتی به هم بچسبد و بزرگتر شود. حدود هر ۱۵ سال نیز “مقابله مطلوب” بهرام رخ میدهد که شرایط بهتری دارد و سال ۲۰۱۸ به این وضعیت رسید و بسیار درخشان بود.

بلندترین کوه در سیاره ونوس که «کوه مکسول» (Maxwell Montes) شناخته میشود را میتوان در قالب یک شکاف درخشان در مرکز تصویر زیر مشاهده کرد. برای مقایسه، بهتر است بدانید که پایینترین دمای ثبت شده روی زمین تا کنون ۹۷.۸- بوده است که آن هم در منطقهای از قطب جنوب ثبت شده که هرگز نور خورشید را ندیده است. این کلمه به اشتباه ، آبراه ترجمه شد و باعث شد تا مردم باور کنند که مریخیها برای انتقال آب از کانالهای آبی استفاده میکنند.

به گزارش خبرنگار گروه “رسانههای دیگر” خبرگزاری تسنیم به نقل از مهر، دانشمندان می گویند رعد و برقها و توفان های شدید در جو این دو سیاره باعث تولید ذرات کربن به شکل دوده می شود و زمانی که این ذرات در جو پایین میآیند، بر اثر فشار تبدیل به گرافیت می شوند. البته نه تنها زمین بلکه خورشید و ماه و سایر ستاره ها و سیاره های آسمانی هم گرد هستند. همانطور که فضا میان کهکشانی از اتم ها و ذرات آزاد الکترونی ساخته شده، خود سیاره ها و ستاره ها و اجرام آسمانی هم از همین ریز ساختار ها تشکیل شده اند.

بعد از گرفتن هابل ونصب تجهیزات جدید روی آن توسط فضانوردان، کنترل کننده ها فورا آنها را آزمایش می کنند. ستاره آن میتواند نیروی گرانشی بسیار قوی روی این سیاره اعمال کند که WASP-۱۲۱b نمیتواند در برابر آن مقاومت کند، چون نیروی گرانشی ضعیفی دارد و همین باعث میشود شکل آن از حالت کروی خارج شود. جالب است بدانید که نزدیکی به ستاره باعث شده شکل این ستاره کشیدهتر باشد. اخترشناسان بر این باورند که این سیاره کمی متفاوت است و بادها، هوای گرم را به سمت دیگر سیاره میبرند و هوای سرد را به بخش رو به خورشید منتقل میکنند.

به گزارش دیدهبان علم ایران، فضاپیمای نیوهورایزنز که با هدف رسیدن به کمربند سیارکی کویپر در سال ۲۰۰۶ به سمت پلوتون پرتاب شده بود پس از یک سفر طولانی سال گذشته از کنار پلوتون گذشت تا به سفر خود در مرزهای منظومه شمسی ادامه دهد. اگر شما شخصی را در منظومه شمسی قرار دهید به نظر شما او چه توصیفی خواهد داشت؟ جایی در اسپانیا وجود دارد که تصاویر سورئال آن مناظر کره ماه را تداعی میکند؛ معادن روباز ریو تینتو. ۴۱. لاک، نامهایی را نیز برمیشمرد که به جای آنکه نشانگر تصوری باشند، نشانگر فقدان آن هستند.

این رنگ بیشتر یادآور سنگ مرمرهای محبوب ایتالیایی است ، اگرچه در برزیل نیز استخراج میشود. ابرهای ضخیم نیز گرما و گاز را به دام میندازند و این سیاره را به طرز مرگباری داغ کرده و درجه حرارت آن را به ۴۶۷ درجه سانتیگراد میرسانند. دمای آن به ۹۸۰ درجه سانتیگراد میرسد. این سیاره به ستاره خود بسیار نزدیک است، آنقدر نزدیک که یک سال حدود ۲۹ ساعت طول میکشد و دمای سطح آن به ۲۰۰۰ درجه کلوین میرسد. پروکسیما بی آنقدر به پروکسیما قنطورس نزدیک است که در عرض ۱۱.۲ روز یک دور کامل دور آن میچرخد. این سیاره فراخورشیدی آنقدر به خورشیدش نزدیک است که در عرض ۴.۶ روز یک دور کامل دور آن میچرخد و همان طور که حدس میزنید، یک طرف این سیاره همیشه رو به خورشید و به طرزباورنکردنی داغ است.

محور چرخش اورانوس ۹۸ درجه نسبت به راستای عمود کج است و نتیجتاً به پهلو دور خورشید میچرخد. این سیاره دور ستاره «Upsilon Andromedae A» میچرخد که ۴۴ سال نوری با زمین فاصله دارد. «Upsilon Andromedae b» یک سیاره فراخورشیدی عجیب است. این سیاره مانند زمین اتمسفر دارد اما اتمسفر زهره ضخیمتر از زمین است و همین امر نفوذ به آن را دشوار کرده است. اخترشناسان معتقدند که چون اتمسفر این سیاره پر از بخار پتاسیم و سدیم یا گاز تیتانیوم اکسید است، بسیار کم نور را بازتاب میکند. TrES-۲b سیاه است، چون اتمسفر آن ۹۹درصد از نور خورشیدش را جذب میکند.

«OGLE-۲۰۰۵-BLG-۳۹۰Lb» یک سیاره فراخورشیدی سنگی با یک لایه اتمسفر نازک است که درست در میان کهکشان راه شیری ما قرار دارد. 57. خشک ترین مکان : دره خشک در آنتارکتیکا، خشک ترین مکان بر روی زمین است. در ابتدا ویژگیهای سیاره زحل را بررسی کردیم و سپس در مورد پروژههای کشف و بررسی که از طرف محققین و ستارهشناسان بر روی این سیاره انجام میشود بحث کردیم. به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تصاویری که بهتازگی از سطح سیاره زهره به زمین ارسال شده ماده شیمیایی عجیبی را روی سطح این سیاره نشان داده است.

گوگردی که از آتشفشانهای این قمر فوران میشود به آن ظاهر زرد و نارنجی داده است. همان طور که اشاره کردیم، پروکسیما قنطورس یک کوتوله قرمز است. یک سیاره مرگبار هم در نزدیکی خودمان داریم. سیارههای مرگبار فقط خارج از منظومه شمسی نیستند. اورانوس سومی سیاره بزرگ منظومه شمسی بوده،بزرگی آن4 برابر زمین است. زیرا طبق شرایط انجمن سیارات، اورانوس و نپتون دارای آب اتمسفری بیشتر و مولکولهای سازنده یخ مانند متان، سولفید هیدروژن و فسفن هستند که در ابرهای سیارات متبلور میشوند. که این جابه جایی یا حرکت خورشید در آسمان، حرکت ظاهری است. این شامل اتمسفر فلزی آن هم میشود که پر از گازهای آهن و منیزیم است.

در برخی از تصاویر کاسینی، زحل را یک سیاره ی غول آسای آرام و شناور در فضا می بینیم، در حالیکه برخی دیگر اتمسفر پویا، طوفانی و باد خیز آن را نشان می دهند. این ابرها مانع رسیدن نور خورشید به سطح سیاره و خروج کربندیاکسید از اتمسفر میشوند. پاسخ: به اجرام آسمانی که از خود نور دارند ستاره و به اجرام آسمانی که از خود نور ندارند سیّاره می گویند. حالا میخواهم گرد بودن اجرام آسمانی را از نظر علمی برایتان مو به مو بررسی کنم. حتی اجرام اسمانی که ستاره یا سیاره نیستند هم کم کم به شکل گرد در می آیند.